Bilder från Götet. Oktober 2006, andra delen.

Frihamnen 18/10. Järnvägsviadukten mellan Kvillebangården och Frihamnen som inte använts på flera år har tagits bort. Här är man halvvägs. Från början var den tvåspårig men som synes var den enkelspårig på slutet. Förut var det mycket trafik till och från frihamnen med bananer framför allt, men trafikströmmarna förändras och flyttas. På sista tiden byggdes hamnen om för färjetrafiken på England men även den är nerlagd nu. Rivningsarbetarna kom från något öststatsland och använde bl.a. en liten vagn vid arbetet.

Vägverket 21/10. Så lyckades jag till slut passa tiden när Vägverkets TMZ hämtade sitt tåg. Först fick loken stå och mullra på Pölsebo i en timma innan dom fick köra vidare ut till Skandiahamnen och sen tog det över en timme innan det var klart där.

Kville/Hamnbanan 31/10. Rakträckan mellan Kville och Sannegården fick ny räls. Likadan som låg där innan men den gamla var nog sliten och dessutom i smålängder.

Spåret till Lundbyhamnen har varit avkapat i flera år och nu han man tagit bort en del till och gjort gräsmattor, fast vid övergångarna ligger rälsen kvar vilket ser lite märkligt ut.

Kvar på spåret står en gammal godsvagn, notera att spåret är upprivet fram till vagnen. Den skulle ursprungligen ställts upp vid något museimagasin men det var bara den öppna kompisen som hamnade där. Här har den stått och skräpat i flera år nu. För ett tag sen var det någon som eldade upp trävirket, vilket var ett mästarprov med tanke på hur ruttet det var, men resten står kvar. Det har börjat grönska i det forna trägolvet. Kan inte nån skrothandlare förbarma sig över liket och ordna ett anständigt slut?

Tillbaka till startsidan.