Bilder från Götet. Juli 2005, femte delen.

Pölsebo 19/7. Det var lite trångt här idag. Först kom T44 272 med ett litet tåg till Arendalsvarvet och stannade på spår ett. Strax efter kom TGOJ:s El16 med ett långt tåg och stannade på spår 3. Sen kom ensamma Rc2 1094 och stannade på spår 2. Inget hände på ett tag men sen kommer T44 386 med några gasolvagnar och smyger upp bakom 272. Då blir det ledigt mot Kville och El16 kan dra iväg med sitt tåg. Då frigörs äntligen växlarna så 272 kan köra iväg. En minut senare kan 386 köra efter med gasolvagnarna som bara skall till Hökebangården. När dom väl är ur vägen kan 1094 fortsätta mot Skandiahamnen.

Anledningen till stockningen var nog att kontaktledningen mellan Partille och Lerum rivits ner tidigare och stört trafiken ordentligt. Fast om man tagit in TGOJ-tåget på spår ett, som är det längsta, hade 272 och 1094 inte behövt vänta. Det lustiga var att efter den här stockningen hände ingenting på åtminstone en halvtimme.

Jo, en sak hände. En BV-gubbe spärrade spåret mot Skarvikshamnen. Aha, skulle man använda den speciella bron för tunga transporter? Skulle jag gå dit eller gå hem och hämta bilen? Som tur var hämtade jag bilen. Jag kom precis i rätt tid, bron var på plats och polisen hade spärrat av trafiken.

Strax efter kom transporten. Föraren fick ta ut svängen ordentligt. Just då började det regna så dom sista bilderna fick jag sitta i bilen och ta. Hade jag inte haft bilen hade jag blivit genomblöt. Fråga mig inte vad det är för mojäng som skall till bygget av kraftvärmeverket. Det ser ut som en jättelik köttkvarn eller något från Star Trek.

Tillbaka till startsidan.