Bilder från Götet. Juni 2005, första delen.

Pölsebo 3/6. Inga speciella tågfotoutflykter gjorda så det blir lite ströbilder. Här visar signalerna klart för samtidig parallellinfart till Pölsebo. Hade hoppats på att tågen skulle komma samtidigt men så blev det inte.

Först kom T44 272 farande med tåget från Skandiahamnen.

Det dröjde 6 minuter innan 338 långsamt närmade sig i diset efter att ha lämnat tankvagnar i Skarvikshamnen.

Skandiahamnen 6/6. TGOJ El16 22 och Rc2 411 står och vilar sig. 411 i TGOJ-målning men återlämnad till TÅGAB men sen uthyrd till BKTåg, eller hur det nu var. Det var enklare förr. När sen Rc4 1177 passerar blir det 3 Rc-loksvarianter på samma bild.

Fjärås 22/6. En liten utflykt till Fjärås Bräcka företogs. Inte för att titta på tåg utan på det nyinvigda Naturumet och för att kolla hur det såg ut där nu. Men eftersom man kan fota tåg på VKB uppifrån åsen så blev det några tågkort också. Ett av dom visar tåg 1326. Uppfattade tyvärr inte individnumret. Fjärås fd station ligger en bit till vänster. Kungsbackafjorden i bakgrunden.

Fjärås gamla sandtag där SJ hämtade ut mängder av sand under årens lopp. Rester av en banvall kan skymtas. Det gick även persontåg från Fjärås station hit under några år när det förra seklet var ungt. Sen fick passagerarna klättra upp över åsen och ner på andra sidan till ångbåten Isa som gjorde turer på sjön Lygnern. Nu används sandtaget för rening av dricksvatten, vattnet pumpas ut i dammarna och pumpas upp efter att ha runnit genom sanden. Vattnet kommer från Lygnern via en tunnel genom åsen.

Hökebangården 28/6. T44 282 hämtar gasolvagnar från Shell medans TGOJ El16 21 passerar. När det tåget passerat kan T44:an följa efter med sina 12 tankvagnar. På översta bilden skymtar man även Shells lokomotor längst till höger. Man ser även det tjusiga spårläget med djupt nersjunkna rälsskarvar. Orsaken till detta är antagligen dålig grund och att spåret ligger på gamla betongslipers med rörmidja.

Tillbaka till startsidan.