Bilder från Götet. April 2005, fjärde delen.

Klortågets färd 18/4. Ända sen uppröjningen vid Ledsgård blivit klar har jag haft en önskan att visa hur det ser ut när allt fungerar i Ledsgård, dvs när klortåget stannar och blir omkört. Men det har inte varit lätt att ordna. Tåget går bara ca varanan måndag. Första resan var inte stickspåret helt klart så Mölndals nedre fick användas. Andra resan blev tåg 491 försenat så då blev det inget heller. Som tur var hade jag inte möjlighet att vara på plats då. Idag skulle det dock ske.

Först upp till Bohus och en bild på blivande tåg 6505. Här skall det precis backa upp mot norr för att komma från överlämningsdelen av bangården.

Eftersom det verkade vara dags trots att avgångstiden inte var inne åkte jag ner mot Surte för ta bilder där. Först stannade jag dock till för att ta några bilder på tankarna från olyckan som fanns inne på fabriksområdet. Dom såg ganska oskadade ut.

Så gick bommarna ner vid övergången och ett växlingssätt närmade sig inne på fabriksområdet..

"Växelloket" var något annorlunda.

Resan fortsatte ner till Surte och där fick jag en bild på Rc6 1416 med tåg 659 som precis mött 3228, en Regina.

Fortsatte vänta på kloret men istället kom Tb 3108 mullrande förbi norrut med tomma ballastvagnar.

Medan jag fortsatte vänta studerade jag bangården lite. Det tycks vara några år sen det gick ett tåg här. Tyvärr är det så det ser ut på dom flesta stationerna utefter gamla BJ, nerslitet, nedlagt och öde.

Dags för nästa möte, X53 3263 med tåg 3239 möter 666 draget av Rc6 1392.

Till slut kommer dock det efterlängtade tåget, en halvtimme sent. Nåja, det var skönt att sitta på den gamla träperrongen i solskenet. Jag hade i alla fall tur med vädret. Dock inte med skuggan från kontaktledningsbryggan.

Jag började dock misstänka att förbigången i Ledsgård skulle missas idag också. Särskilt som klortåget fick stopp i Marieholm vilket jag såg när jag passerade där. Så planerna ändrades, jag tog mig till Olskroksviadukten istället. Där blev det en bild på när tåget fortsatte söderut efter lokbyte på Sävenäs. Dragkraft nu Rc4 1318 och tågnummer 5525. Förseningen hade minskat till en dryg kvart men vad gjorde det, omkörningståget 491 hade jag redan sett försvinna ner i Gårdatunneln.

Tillbaka till startsidan.