Bilder från Götet. April 2005, första delen.

Agnesberg 1/4. När jag var här 2 dagar tidigare noterade jag att sidospåret var nersjunket just vid den här vägövergången. Jag mailade en jag känner på BV och påtalade saken. Det var dock redan känt men mitt mail fick kanske lite inverkan. Nu hade man i alla fall börjat åtgärda saken och spåret var avstängt.

På väg från Agnesberg svängde jag av Rv 45 och körde via Marieholmsgatan. Där hejdades min framfart av att T44 388 knuffade ett långt vagnssätt över dom båda vägarna. En av dom få plankorsningar där det finns bommar över spåret men det är för att hindra bilsterna från att ta genvägar. Det skulle nog även behövas över vägen också för ni skall inte tro att föraren framför orkade vänta på att signalerna skulle sluta blinka. Så fort loket passerat stack han direkt, tjänade nog säkert 10 sekunder. Undrar om han gör samma sak i vägkorsningar?

Framme i Olskroken letade jag efter fotoplatser men det var dåligt med den saken. Fick dock en hyfsad bild på tåg 676 mot Karlstad draget av Rc6 1414.

Strax efteråt kommer T44 388 med sina vagnar från Marieholm och kör via "skäran" mot Sävenäs. Jo, viadukten kallas så.

Eftersom det inte fanns några bra fotoplatser här fortsatte jag till en gångbro över järnvägen. Där fanns redan en fotograf och efter en stund kom en till, och sen en till. Medan vi väntade på huvudobjektet passerade det en del andra tåg, här kommer gråmålade X2 2028 med tåg 403.

Lite senare kommer det en trippel X11 mot Alingsås. 3211 går sist som synes. Tågnumret 3568. Det tycks mig lite konstigt att det gick trippel här, nästa tåg en halvtimme senare var singel.

Så kommer till sist anledningen till att det samlats 4 fotografen på samma gångbro, OBAS Di3 632 från Herrljunga. Det lutar väldigt i kurvan men så blir det om man kör långsamt i en doserad kurva. Tåget skall strax byta spår.

Tillbaka till startsidan.