Bilder från Götet. Mars 2005, åttonde delen.

30/3. Det hade blivit dags för OBAS, Ofotenbanan AS, att köra några timmertåg. Tågen går tomma från Norge till Herrljunga resp Limmared för att lastas och sen tillbaka. Egentligen skulle dragaren vara ett El13 men det var på verkstad så ett Di3 fick rycka in. Kan väl knappast kalla det för en försämring ur tågskådningssynpunkt. Nedan passerar premiärtåget Sävenäs på väg mot Herrljunga. Det mullrade gott så här lite från ovan. Inte den optimala fotoplatsen, bilen parkerad på en busshållplatsoch jag stående vid ett vägräcke, men det blev tidspress pga att tidtabellen inte hölls. Tågnummer här 46002.

På kvällen hade jag tänkt passa återfärden men även då blev det tidspress, mest för att jag missbedömde köerna i Tingstadstunneln. 1 km på 15 minuter! Så den ursprungliga fotoplatsen vid skäran fick överges till förmån för Klädkällaren vid Hjällbo. Inte fy skam där heller, det passerade ett flertal tåg. En del i krypfart men det visade sig bero på ett växelfel i Agnesberg. Det verkade som en del tåg fick köra mot rött söderut och sånt tar tid. Först passerade BM73145 med tåg 398.

Sen blev det dags för IGAB med inhyrda Rc3 1049 och flis från Varberg mot Norge. Tror jag. "Bara" 5 timmar sent. Tågnr 49300.

Sen kom El16 2207 med tåg 41953. Lite bättre där, förseningen var endast 4 timmar.

41953 kom i normal fart men efteråt kom X14 3238 långsamt lunkande med tåg 3275.

Så var det dags för huvudobjektet att komma förbi. Det mullrade gott när tåget passerade.Tågnummer nu 46004

Sen fortsatte jag norrut till Agnesberg, mest för att kolla brandkåren som släckte en liten gräsbrand. Då upptäckte jag att 46004 stod inne på stationen. Snabbt ner dit för att ta lite fler bilder men så bråtton var det inte, det var nu jag noterade växelfelet. Jag kunde i lugn och ro ta en bild på loket.

Så kom Rc6 1342 sakta rullande med tåg 675 från Karlstad. Redan när jag kom såg jag tåget vid infartsväxeln men det dröjde en god stund innan det passerade mig. Ganska dålig sikt vid den här korsningen.

Inte gick det fortare vid andra änden av stationen,

Så kunde till slut Di3 632 fortsätta sin resa till ackompanjemang av ett mäktigt mulligt muller. Ca 45 minuter sent. Synd att man inte kunde ersätta T44:orna på hamnbanan med Di3. Visserligen kanske en del omkringboende hade klagat i så fall men dom klagar ändå på allt möjligt.

Tillbaka till startsidan.