Bilder från Götet. Mars 2005, femte delen.

Ledsgård 10/3. Uppröjningsarbetet går långsamt framåt även om det ibland nätt och jämnt har styrfart. Denna torsdag skulle ett intressant lyft ske, tanken från vagn nr 2 skulle lyftas bort och läggas på en tralla efter att ha skurits loss från underredet. Därefter skulle den tömmas helt vilket inte gått tidigare pga att den lutat. Enligt dom första uppgifterna jag fått skulle det ske mellan kl 14 och 15. För säkerhets skull ringde jag ett nummer som stod på en pressrelease som fanns på Kungsbacka kommuns hemsida.

Det skulle jag inte gjort för efter det samtalet var jag förbannad resten av dan. Första försöket resulterade i att någon lyfte på luren och sen la på. Andra gången var det en mycket otrevlig typ som svarade. Jag fick dra ur honom uppgifter som sen visade sig vara felaktiga. Bl.a. sa han att lyftet skulle ske kl 13 och att det fanns speciella utsiktsplatser ordnade. Två gånger frågade han "är du nöjd med svaret", vilket jag givetvis inte var. Om man nu sätter ut ett telefonnummer så får man se till att den som ringer får vettiga svar av någon vettig person annars kan man låta bli.

Tyvärr stärker det dock den uppfattningen jag fått av räddningstjänsten, dom vill avskärma sig från resten av samhället och enbart sköta sina affärer trots att dom faktiskt jobbar på vårt uppdrag. På deras hemsida hänvisar dom bara till kommunernas hemsidor. Det dröjde nästan en vecka innan dom omkringboende fick någon information, dessutom fick dom då reda på att det var stor risk att dom skulle utrymma sina hus i upp till 3 dagar och stå för allt själva. Ett besked som senare tonades ner för att tonas upp igen innan det tonades ner. Ett velande och hattande hit och dit utan dess like samtidigt som allmänheten behandlas med nonchalans och arrogans.

Avspärrningarna är lika underliga. Vägen fram till olyckplatsen går förbi Annebergs gamla stationhus. Där får man inte komma längre, det är för farligt. Avståndet till olycksplatsen är där 1,5 km. Men närmaste punkten från vägen genom Voxlöv är 400 meter. Logik? Knappast. Sen kan man fråga sig hur farligt det verkligen är för både på mina bilder och på bilder som räddningstjänsten släppt är det ingen som har skyddsmask. Även om man har den tillgänglig så är det tveksmt om man hinner ta på sig den om en läcka skulle ske. Misstänker nog också att även om jag kom med en godkänd gasmask hade jag inte fått komma i närheten. Det gäller att skydda sig från insyn.

Sen kan man verkligen fråga sig om dom har gjort på rätt sätt. Det har varit så försiktigt, så försiktigt. Kan det verkligen vara rimligt att uppröjningen skall ta tre veckor med allt det besvär och kostnader samhället åsamkas? Bussersättningen för resenärerna är omfattande med stora förseningar för pendlarna och stora utsläpp av avgaser. Det finns nog en risk att en del pendlare tröttnar på tåget och börjar åka bil istället. En rent hypotetisk fråga är om det inte hade varit bättre att göra en kort utrymning av närområdet och sen bara lyft upp vagnarna med innehåll. Tankarna riskerar nog inte att rämna totalt, dom är knappast gjorda av 1 mm svartplåt. Nu när man försöker gräva fram vagn 1 klagar man på ett den frusit fast, men den var faktiskt inte fastfrusen från början. Samtidigt är dom rädda för att det skall finnas någon läcka undertill. Hela tiden har dom varit rädda för det ena eller andra. Konstigt, jag trodde namnet Räddningstjänsten kunde härledas från ordet räddning men det verkar mera vara frågan om ordet rädd.

Nog med gnäll för den här gången, här kommer några bilder från lyftförberedelserna. Som sagt, först skulle lyftet ske 14-15, sen 13 men det skedde kl 16. Då hade jag åkt hem för att äta. På bilden nedan är det den högra tanken som skall lyftas.

Imponerande samling mobilkranar.

Ledsgård 14/3. Läget just då. Den avlyfta tanken syns till höger. Tror jag, det är svårt att se på avstånd.

En vagn håller på att pysslas om, förmodligen för att kunna flyttas. Vagn 3 eller 4.

Några Rs-vagnar har ställts upp för att lasta skrot på.

Tillbaka till startsidan.