Bilder från Götet. Mars 2005, andra delen.

Boråsbanan 4/3. Under tiden Västkustbanan är avstängd pga urspårningen i Ledsgård leds(ha-ha) godstågen andra vägar. En del går via Borås och för att fånga några sådana gjorde jag en liten fototur till välbekanta platser. Fast det går ju mest gamla vanliga tåg och som syns nedan fastnade ett sånt först i kameran. Närmare bestämt tåg 3449. Att det är X11 3208 syns väl ganska tydligt.

Platsen ligger strax öster om Mölnlycke och kallas för Frökens udde. Det är egentligen en festplats som ligger ytterligare en bit österut. Där finns också en badplats med samma namn, fast det var ingen och badade där just idag.

Sen förflyttade jag mig ytterligare en bit österut till den forna hållplatsen Långenäs för att invänta ett av dom omledda godstågen, 31312. Dragare Rc4 1271. Lyckades att få en bild trots att det låg 70 minuter före tidtabellen. Inside information!

Givetvis kan jag inte befinna mig i trakterna utan ett besök i sommarstugan. På väg därifrån fick jag en bild på X12 3218 med tåg 3453.

Sen till dagens lilla överraskning. Nästa omledningståg skulle enligt tidtabellen gå efter 3453 så jag chansade eftersom informatören var tillfälligt onåbar. Jag placerade mig vid en vägövergång inne i Landvetter och hann precis stanna bilen när bommarna gick ner. Snabbt ut och placering vid en lämplig fotoplats. Plötsligt hörde jag hur ett tåg närmade sig BAKIFRÅN. Snabbt en ny förflyttning och en bild på tåget som visade sig vara ett 50 minuter försenat multat 7330. Sen snabbt tillbaka till den första platsen och en bild på bakdelen. X32K 4548 fram och 4349 bak.

Kommer att tänka på militärhistorien där befälet instruerade rekryterna och varnade dom för att den lede fi även kan dyka upp bakifrån. En basse utbrast då: Kan di va så jävliga!

För övrigt anser jag att en motorsåg hade kunnat uträtta mycket nyttigt på platsen.

Snabbt vidare till Härryda och där kom äntligen det omledda 31321 draget av Rc2 1068. Efter möte med 3456, som bestod av bekantingen 3208, kunde tåget sen rulla vidare. Det gick väldigt trögt i starten trots "bara" 50 axlar men det kanske var vällastade axlar.

Tillbaka till startsidan.