Bilder från Götet. Januari 2005, första delen.

Stormskador. Lördagen 8 januari drog stormen Gudrun in över södra Sverige. Stora skador inträffade med fallande träd som även drabbade järnvägen. Trafiken stod stilla på nästan alla järnvägar i södra Sverige. På en del började tågen rulla igen på söndagen men på andra dröjde det längre tid, upp till en månad i vissa fall. Störst problem blev det med Södra stambanan som det tog ett par veckor att få igång. I Västsverige drabbades Boråsbanan värst. Här kommer en liten kavalkad av bilder som dock givetvis inte visar alla skador.

Skandiahamnen 9/1. Inga direkta skador men nedanstående vagnar hade blåst iväg något hundratal meter.

Kungsbacka 9/1. X11 3206 misslyckades med att stanna före stoppbocken tidigt på morgonen, enligt vissa uppgifter pga av att stormen blåst in salt mm vilket gjorde spåret halt. Varför det står Halmstad på destinationsrullen har jag ingen aning om, tåget skulle vända i Kungsbacka.

Grandalen 10/1. Boråsbanan drabbades som sagt ganska hårt med mängder av nerblåsta träd. Här pågår uppröjningsarbeten mellan Hindås och Rävlanda. Man kan ju bara hoppas att Banverket kan komma överrens med markägaren om att ta ner resten av träden snarast, annars blir det nog problem nästa gång det blåser så här mycket.

Olsfors 11/1. Så här såg det ut lite närmare Borås dagen efter. Det var "bara" ett par träd som fallit här men tillsammans med dragspänningen i kontaktledningen blev det för mycket för dom 70-åriga kontaktledningsstolparna.

Lite längre västerut var uppröjningen klar men en stolpe som hade fått nog väntar på utbyte, det nya fundamentet är utkört. Det dröjde ända till fredagen innan trafiken kom igång mellan Göteborg och Borås.

Tillbaka till startsidan.