Bilder från Götet. Juli 2004, fjärde delen.

Hamnbanan 19/7. Första dagen med elen inkopplad och använd i driften. Första eltåget skulle avgå från Skandiahamnen 10:50, ett Railcombi-tåg, men jag hade mina funderingar så redan vid halv nio gjorde jag en rekognoseringstur. Jag hade precis stannat bilen vid Pölsebo när en främmande syn syntes ner mot Hökebangården. En snabb språngrusch till ett lämpligt fotoställe och nedanstående bilder kunde tas. Lite för snabbt för första bilden togs för tidigt så tåget blev inte centrerat, suddigt mm.

I väntan på att nästa eltåg skulle dyka upp förflyttade jag mig utåt Skandiahamnen och väntade. För att inte min väntan skulle bli för långtråkig hade jag med mig en såg för att ta ner lite sly som trädfällarna lämnat kvar. Och för att kapa uppstående grenar på det redan fällda. Det enda tåg jag såg var detta draget av T44 385.

När inget ellok uppenbarat sig trots att avgången närmade sig förflyttade jag mig mot bilen. På väg dit kom 338 rullande med ett tåg till Arendal. Senare fick jag reda på att elloket som jag väntade på stod på Pölsebo och väntade och blev omkört av detta tåg.

Min placering blev nu vid korsningen med Oljevägen där 3 andra fotografer redan fanns. Inget elltåg uppenbarade sig så dom åkte till slut samtidigt som detta växlingssätt var uppe och vände. Såg ut som Railcombivagnar så jag började ana vad som skulle hända snart.

Mycket riktigt uppenbarade sig det väntade elloket bara efter några minuter. Det fick först vänta ett tag vid infartsdvärgsignalen men här kommer det rullande, Rc4 1188. Vet inte om växlingen eller lastningen inte var klar men det var knappast någon idé att släppa fram loket innan allt var klart.

Tillkoppling till det väntande tågsättet.

Så till slut kan 1188 avgå med tåg 42556 mot Älvsjö 35 minuter sent. Fast när det kommit fram heter det 42456. Ovan och nedan.

En eftermiddagstur ner till Pölsebo. En lite lurig situation uppstod när ett par gubbar skulle svetsa en skarvförbindning. Tågbevakaren upptäckte T44 373 och arbetet avbröts. Samtidigt som detta tåg passerade dök plötsligt 338 upp från Skarvikshamnen på spåret närmast. Jag uppmärksammade det först när det var några meter bort så det blev ingen bild. Eftersom gubbarna säkert hade uppmärksamheten riktad mot 373 kunde det finnas en risk att dom backade för långt och kom för nära 338.

Till sist ytterligare en bild på 1295 med ett tåg från Skandiahamnen. Tydligen var detta lok avdelat som pendeldragare mellan Skandiahamnen och Sävenäs. Fast det måste ha varit någon annanstans också för det har bytt riktning. Jämför den blåa backspegeln på näst översta bilden.

Så här i efterhand kan jag bara konstatera att än är T44 den meste dragaren.

Tillbaka till startsidan.