Bilder från Götet. Juli 2004, andra delen.

Skandiahamnen 7/7. Övre och nedre bangården ligger helt öde vilket är lite ovanligt, men beror på kontaktledningsarbeten. Åt andra hållet höll man på att jobba med ledningarna från rälsbilar. Luften är fylld av bryggor och koppartråd.

Klockan är nästan 4 så trafiken borde vara igång men arbetet med ledningen fortsätter. Det tycks som om tiden för trafikavstängningen ibland förskjuts för att man skall hinna med alla morgontågen. Eftersom arbetet med kontaktledningen redan är försenat så släpper man nog inte ifrån sig en minut. 387 får stå och vänta under viadukten så länge.

En sak jag undrar över är om man skall se över hastighetsskyltarna snart? 20-skylten till höger är vad jag förstår en kvarleva från plankorsningen som försvann förra året. Det finns en del andra till synes omotiverade skyltar.

En blick bort mot Hökebangåden dit 387 har tagit sig sen trafiken kommit igång. Under tiden passerar 358 med vagnar från Arendal.

Strax efter kommer 272 kommer med ståltåget. Det brukar hinna ut innan middagsavstängningen men idag tycks det vara en del förseningar. Nedan en bild på en vacker nyreviderad vagn på Hökebangården, Zagkks. Skönt att se en svensk vagn bland alla utländska hyrvagnar.

Pölsebo 11/7. Arbetena fortsätter. Nu har man kommit så långt att justering pågår. Den uppfällda strömavtagaren används för att justera kontaktledningen i höjd och sidoläge. Ser ut som en elbil. Bilden längst ner visar en av sektioneringarna, eller vad det nu kallas, till spår 2 & 3 på Pölsebo. Den finns en sån i vardera ändan vid växeln till spår 1. Detta betyder att man kan bryta strömmen till 2 & 3 om man nu vill det. I och för sig bra men jag fattar inte riktigt varför, alla spåren är normalt trafikspår. Kanske står det skrivet något i framtidsboken som jag inte kan se in i.

Tillbaka till startsidan.