Bilder från Götet. Juni 2004, femte delen.

Lilla Edet-banan 16/6. En liten fotosafari gjordes till denna lilla banstump. Det fanns en förhoppning att få se banans enda vagnuttagning men den hade tydligen redan varit upp och vänt. Men huvudsyftet var att rekognosera och fota lite miljöbilder, så det här är ingen fullständig beskrivning av banan utan lite bilder här och var. En mera fullständig beskrivning av banan fram till 1976 kan man få i SJK:s bok nr 23. Sen jag la ut sidan gar jag fått ett par rättningar och kompletteringar, vilket tacksamt tagits emot och införts. Jag börjar bildresan vid slutet, bruket i Lilla Edet söder om samhället.

Det är inga problem att se vart den mesta trafiken tar vägen. Tankvagnen är uppställd här eftersom stickspåret vid Askanias vattenglasfabrik i Lödöse bara rymmer 2 vagnar. 10-skylten är säkert avsedd för järnvägen men nog tycker jag att den typen bättre platsar vid en väg.

Inne på området stod Z66 616 som säkert används för lokalväxlingen. Den stod utanför en port där lastkajen till vagnarna finns.

På rälsen in till bruket hittade jag den här stämpeln. Huvudspåret var av senare modell, 1916! Slangen som syns överst var nog en magnetslinga för tåganmälan.

Bortom tankvagnen in mot samhället såg det ut så här. Det var nog ett tag sen något rälsfordon passerade här. Jag förstår att man med krita skrivit "Stoppbock" på en sliper. Att spåret dessutom lutar neråt gör att uppsättning av en sådan är välbetänkt.

Så här såg det ut på ett ställe inne i samhället vid en fd korsning. Där var rälsen borttagen men resten av banan låg kvar. Av slitaget att döma används den som promenadstråk.

Det ursprungliga stationshuset finns kvar men bangården har blivit parkeringsplats.

Återfärden mot söder har startat. Ett upphåll här i Göta. Det är nätt och jämt att banan syns i grönskan. Bakom dom små björkarna till vänster alldeles innanför staket till bruksområdet stod Z43 422 uppställd på några meter spår som lämnats kvar.

Ovan och nedan ett par bilder på banan som bitvis är grön och fin. Tillgängligheten med bil är god, Rv 45 går alldeles bredvid utom biten mellan Alvhem och Lödöse. Det finns dessutom många busshållplatser där man kan ställa bilen för att ta något kort. Obevakade korsningar med vägar av varierande kvalisort är också vanliga.

Sista stoppet blir vid Garns station med rester av lastkajen eller om det varit en perrong.

Så till sist en bild från Rv 45:s korsning med Bergslagsbanan norr om Alvhem. En av dom sista orange Rc i form av Rc4 1290 med virkesrundturståget som just här heter 9371. Det går från Grums till Grums runt Vänern och hämtar lastade vagnar på vägen.

Tillbaka till startsidan.