Bilder från Götet. Maj 2004, fjärde delen.

Omformartransport 22/5. Jag stod och diskade när ett muller i skärningen vid sommarstugan förkunnade att här kom något ovanligt. Långsamt masade sig en omformartransport förbi mitt titthål i skogen mot järnvägen. Ingen brådska här, jag diskade färdigt och gick sen dom vanliga 10 minuterna till bilen för att köra ikapp. Vilket skedde i Härryda, en knapp halvmil bort. Det gick liksom inte fort för tåget. Först 2 bilder på tåget uppifrån viadukten. Det bestod av TÅGAB TMY 103, TGOJ T43 242 i transport, en ombyggd F5 eller F6, 4 tomma godsvagnar som bromsvagnar, omformare 346 och till sist ytterligare 2 bromsvagnar.

Nedan har tåget kommit till backen upp mot Rya. Tråkigt med kontaktledningsstolpen som ställde sig i vägen. Tyvärr syns inte såna småsaker i digitalkamerans usla sökare.

Nedan passerar tåget över fd Rv 40 öster om Rya. Detta kan man med gott samvete kalla en bro för diagonalt under vägen rinner Björkaån i en tunnel. Tunneln byggdes 1922 i samband med att vägen flyttades hit, tidigare passerade den järnvägen i en plankorsning ca 100 meter åt höger. På bilden nedanför passeras vägen mot Grönhult.

Tåget har stannat på Hindås station för möte med ordinarie tåg 7295 som bestod av X53-3 3265. Noterbart är att omformartransporten stannat på huvudtågväg trots att den kom in en stund före möteståget. Det är kanske olämpligt att utmana ödet genom att köra genom 40-växlarna med den här klumpen.

Tillbaka till startsidan.