Bilder från Götet. December 2004, första delen.

Pölsebo 10/12. Av olika skäl har det inte blivit så mycket tågbilder på sista tiden. Mest pga uselt fotoväder fast ibland måste man ändå ta några bilder. Då är det enklast att ta en promenad ner till hamnbanan för att se vad som händer där. Nedan har T44 373 stannat till med eftermiddagens släpa från Volvo. Närmast loket går några av Transwaggons Habis13 vilka som synes är ganska stora även om dom inte kan mäta sig med en Stora-box. Tyvärr har även klottersvinen upptäckt vagnarna men det syns inte så mycket på bilden.

Lite senare kommer CargoNets El16 2210 och stannar med ett tåg åt andra hållet. Till höger står T44 388 som strax efteråt kom upp från Skarvikshamnen och vänt och nu väntar på att få köra ut mot Skandiahamnen.

Skandiahamnen 11/12. Bara en stilstudie på BK tågs Rc2 009 som står och väntar på nya uppdrag. Notera den blåa himlen, bristvara vid den här tiden på året tydligen.

Pölsebo 15/12. En bekanting igen, El16 2210, fast från en annan vinkel. I mörkret är alla katter grå fast gråare ändå är ett gråsvart lok.

Känns fotoplatsen igen? Återigen har loket fått sällskap av en T44, 384 den här gången. Tiden är en halvtimme senare och det märks på ljuset.

Urspårning Pölsebo 15/12. T44 329 hade kommit med tankvagnar och skulle göra rundgång för att knuffa ner dom till Skarvikshamnen. Något gick snett, min teori var att föraren trodde att han skulle ut på linjen och vända men färden gick mot det korta stickspåret i spår 2:s förlängning. När föraren upptäckte detta nödbromsade han och övergav skeppet. Det sista var väl inte nödvändigt med tanke på dom begränsade skadorna men det var inte lätt att veta då. Det som hände var väl i stort sett att stoppbocken flyttades några dm. Några andra skador såg inte jag till. Nedan två bilder på haveristen samma kväll.

Dagen efter stod loket kvar och väntade på bärgning. Man väntade med denna till 11-tiden för att kunna stänga av kontaktledningsstömmen och möjligen också trafiken vilket är lite svårt på kvällen och natten. Sen hade jag tänkt titta på bärgningen men samtidigt med att mobilkranen anlände började det regna och blåsa alldeles för mycket så jag gick hem. Jag gör inte vad som helst för att få några bilder. När jag passerade förbi nån timme senare var loket redan uppe på rätt spår. Jag tror faktiskt inte att det var direkt urspårat, möjligen hade rälsen där första axeln eller första boggien stod inte kontakt med övriga spårnätet. Svårt att backa tillbaka utan hjälp med andra ord.

Ytterligare en dag senare, dvs 17/12, var även spåret lagat.

Tillbaka till startsidan.