Bilder från Götet. November 2004, första delen.

Sista trafikdagen förbi Åsa 6/11. Då var stunden inne för inkopplingen av den avslutande delen av dubbelspårsbygget mellan Lekarekulle och Frillesås. Här kommer några bilder från denna dag. Tyvärr var vädergudarna inte på sitt bästa humör, mulet lite disigt och ibland några regnstänk, så bildkvaliteten blev lite sämre än vanligt. Det var först när dom sista tågen kom som solen tittade fram. Förmodligen bara för att ge ett kraftigt motljus.

Först två bilder på 1367 strax söder om Åsa där vägen korsar järnvägen på en liten viadukt. En ganska risig sådan, hade inte järnvägen flyttats så hade den nog behövt bytas ut snart. Främst i tåget går ET 4520. vem släktingen bakom var hann jag inte se.

Så en förflyttning ner till Frillesås och en gångväg över järnvägen för en bild norrut och den nya sträckningen. På bron kom jag i samspråk med en man som också skulle ta några bilder. Det visade sig att han en gång varit tågintresserad och varit nere i Vislanda och tittat på ånglok tillsammans med en kamrat. Kamraten var fortfarande tågmupp och var medlem i GMJS. Där ser man vad man kan stöta på.

När vi stod där och pratade upptäckte jag att dvärgsignalen nere på Frillesås "station" slagit om till kör. Inget tåg skulle komma enligt grafen men det kom ett ändå. Norska flisvagnar på väg till Varberg för lastning draget av El16 2217. Tågnummer vågar jag mig inte riktigt på, det skulle inte gå idag normalt i alla fall.

Ett snabbt besök vid södra tunnelmynningen av Åsa-tunneln. Ett par liftmotorvagnar står parkerade på det spåret som inte är helt färdigt. Förmodligen har dom svårt att komma därifrån, vad jag såg så hade inte det spåret kontakt med något annat spår.

Tillbaka till Åsa och ett par bilder från raksträckan norr om stationen bort mot Ölmevalla kyrka. Det är ET 4515 som kommer med tåg 11369. Vid svängen långt därborta fortsätter den nya banan rakt fram mot Åsatunneln. Rakt fram från den vägen tåget kom vill säga, några kontaktledningsstolpar syns till höger.

Så var det dags att förflytta sig in i samhället och några bilder från stationsområdet. Det hade samlats lite folk runt stationen för att ta farväl, dessutom hade det stått i tidningen att det skulle bli något grillparty eller liknande. Fast något sådant såg inte jag till. Nedan ett par bilder när 1326 passerar. ET 4342 främst, X31K 4334 längst bak. Många av åskådarna hade med sig kameror för att ta några farvälbilder men det var lite si och så med tågkunskaperna. Notera damen i röda jackan som på översta bilden siktar åt fel håll.

Så var dags för det sista resandetåget att passera, Linx tåg 489. Lite symboliskt faktiskt, Linx är ju snart också historia. Främst gick UB2NKX 2533 och när driven X2NK 2034 lämnat stationsområdet var det slut på 116 års passagerartrafik. (Hoppas jag fick alla beteckningar rätt nu) Undrar vad nötet som gått ut i spenaten mellan spåren tänkte på? Eller om han tänkte över huvud taget. Fören tutade till i alla fall.

Men än var inte all trafik slut, jag visste att ett tidigarelagt Storabox-tåg skulle passera. Först placerade jag mig söder om samhället men magen började knorra så jag förflyttade mig så långt norrut jag kunde på den gamla banan för att få kortare väg hem. Till slut skymtade jag ett tåg därborta vid Åsa och gjorde kameran beredd.

Storaboxar, nähä. Tiden var rätt men inte tåget, detta var ett blandat godståg. Väldigt blandat faktiskt. En titt i grafen gjorde att jag misstänkte 5254 som kom lite tidigt men säker kan man aldrig vara. Loket var i alla fall Rc2 1133. Notera det bedrövliga motljuset. Föraren såg mig och spelade en liten trudelutt, trevligt. Synd att man inte kan lägga in ljudfiler på jpg-formatet. Men nu orkade jag inte vänta längre, jag fortsatte norrut mot Lekarekulle där jag på nedresan noterat ett kontaktledningsarbetståg.

Naturligtvis hade jag knappt hunnit ur bilen förrän jag skymtade det efterlängtade tåget i fjärran. Så här är det sista tåget förbi Åsa fotograferat vid Lekarekulle, 31136 som brukar heta 9036. Främst gick Rc2 1128, vem kompisen var hann jag inte se.

Nedan så slutligen en bild på kontaktledningståget. För nummerbitarna så bestod det av TBK 1950, TBM 1953, TBM 1954, LMV 1988, TRV 1994, LMV 1986 och så till sist en O-vagn.

Tillbaka till startsidan.