Bilder från Götet. Oktober 2004, tredje delen.

Olskroksviadukten 14/10. Ett extratåg draget av TMY skulle passera vilket föranledde ett besök här. Fast på vägen dit blev jag omkörd av ett lokalgodståg från Skansbangården draget av Rc4 1197 vilket givetvis måste dokumenteras.

Väl uppe på viadukten visade det sig att det väntade tåget var försenat så jag fick fördriva tiden med lite annat. Exempelvis Rc2 1133 med Volvotåget 9453 mot Olofström. Lite lustigt att i motljus blev containrarna nästan vita.

Drygt en timme försenat dök så Tågabs TMY 105 upp. Tåget bestod av 12 Rs-vagnar, eller liknande, lastade med kalk från Persberg till Torup, via Kristinehamn, Laxå, Skövde, Göteborg och Halmstad. Kalken fanns i säckar som verkade vara ställda utan stöd på vagnarna. Tycker det ser ostadigt ut men tydligen fungerade det.

Olskroksvidukten 15/10. Dagen efter skulle Tågabs tåg tillbaka efter lossning. Givetvis måste detta också dokumenteras men vädret var sämre nu. Mulet och disigt så bilderna blev därefter. Denna dag skulle Inlandsgods också passera med en tomt virkeståg från Värnamo till Trollhättan för lastning.

Först skulle Inlandsgods komma och 1½ timme senare Tågab. Men, godståg är opålitliga och extra godståg ännu värre. Inlandsgods blev försenade för att en stressad Regina ville köra om och Tågab var för tidiga. Föjden blev att först kom Tågab och sen Inlandsgods 11 minuter senare. Nästan närkontakt mellan gammeldanskar. Det var bara mellan Almedal och Olskroken dom körde samma väg. Så först några bilder på TMY 105 igen.

Men vad är det jag ser på första vagnen? Slutsignalskärmar framåt, till råga på allt tyska sådana. Fy skäms! ;-) Fast på bilden nedan syns det att det var skärmar där bak också, svenska den här gången. Praktiskt med helgardering?

Så kommer då Inlandsgods´ tåg draget av BK tågs TMX 1042.

Men, slutsignaler framåt här också? Standard efter TMY och TMX? Jaja, vagnarna var i alla fall tyska parkopplade Laas från Transwaggon. Notera på sista bilden hur tåget och viadukten går i vågor. Hoppas den nya viadukten hinner byggas innan den gamla säckar ihop totalt.

Tillbaka till startsidan.