Bilder från Götet. September 2004, sjätte delen.

Pölsebo 27/9. Lite ströbilder med den nya telekonvertern som måste få visa vad den duger till.

Först så får Rc4 1305 visa upp sig.

En knapp halvtimme senare är det dags för T44 282 att komma upp från Hökebangården med ett tungt gasvagnslass. Konstigt, men rök från ett diesellok är inte alls lika populärt som från ett ånglok. Diskriminering?

Dubbla lok är inte så vanligt så när det förekommer måste kameran fram. Nu tror jag inte att dom här var multade, 272 var nog under transport efter 387.

Men när jag kommer fram till Pölsebo står där verkligen ett par multade lok, Rc2:orna 1130 och 1085. Dom står och väntar för att hämta ståltåget ute i Skandiahamnen som nu går med ellok hela vägen. Hade jag varit lite tidigare så hade jag kunnat fota både T44:orna och Rc:na samtididigt, 4 lok på smällen på samma bild!

Nu fick jag trösta mig med ett sätt Stora-boxar. Man kan undra åt vilket håll det går? Det går att se, men inte på tåget. Man får se framåt och notera att dvärgsignalen i fjärran visar på kör för växlingssätt. T44 384 är nästan totalt skymd framför tåget. En liten bit syns till höger.

Kville 28/9. T44:orna 387, 384 och 271 står och väntar på att få ut och rulla. Jag väntar också på att dom skall flytta på sig av ett speciellt skäl.

Så börjar det hända lite. 387 har redan kört utåt Skandiahamnen och nu följer 271 efter. 384 får stå och vänta en stund till borta i fjärran.

Så får 384 också köra iväg, mot Arendal.

Då kan jag ta mig tillbaka till Kville för att ta några bilder på denna vagn för att vidarebefordra till en intresserad mottagare. Transwaggons Habis 13 är en något udda vagntyp med stor lastvolym. Hjulen är mindre än normalt så golvet ligger lägre än vanligt, dessutom är dom ovanligt höga. Lastvolymen är 190 kubikmeter. Dom syns ibland i tågen till och från Volvo. Nu hade några stått här i ett par dagar men sen var dom ute och rullade igen. Anledningen till att jag fick vänta på fotograferingen var att T44 384 med sina vagnar stod på spåret hitom och skymde sikten.

Skandiahamnen 30/9. Så fick jag då några bilder på ett ståltåg med multade Rc. Rc2 1038 och 1082 har just dragit igång med siktet inställt på Avesta. 1082 som var den första Rc:n med GC:s gröna målning, som enda med grönt tak?. Det var i januari 2001 som jag fick den första bilden på detta nymålade lok i Stenungsund. Ack, dessa minnen.

Tillbaka till startsidan.