Bilder från Götet. September 2004, fjärde delen.

Pölsebo 9/9. Så kan det se ut när tågen är längre än stationerna, svansen fick inte plats. Draget från Skandiahamnen stod så här en lång stund i väntan på att linjen mot Kville skulle bli fri. Man kan ju alltid hoppas på att inte två sådana här tåg inte planeras att mötas här, för det torde innebära vissa problem.

Nu har linjen blivit fri så tåget kan fortsätta. Det var T44 271 som blockerade den fortsatta färden. El16 2213 stod här sen tidigare och fick nu fortsätta, nedan. Ingen dålig trafik när man på en bana som bara är 8 km måste använda alla 3 spåren på den enda mötesstationen.

Pölsebo 13/9. Det blir mycket El16 den här gången. Inte pga favorisering utan beroende på att det är en vanlig loktyp vid den här tiden på eftermiddagen. Trots att det bara är frågan om en loktur. Nedan dock multad med en Rc. Rc4 1184 och El16 2212. Ett par snabbilder med varierande skärpa.

Pölsebo 14/9. Fast nu i andra änden. Nedan första gången jag ser att det korta stickspåret i spår 2:s förlängning används. 389 gör rundgång för att kunna knuffa ner tankvagnar till Skarvikshamnen. Det såg lite problematiskt ut för föraren. Spåret är som sagt kort och det gäller att backa så mycket att dvärgsignalen går att se, utan att demolera stoppbocken.

Strax efter passerar Rc2 1093 på väg mot Kville. Det ser lite märkligt ut, hur skall det stora loket få plats i den lilla tunneln? Det kanske är något elektroniskt?

Skandiahamnen 16/9. Har man sett, ett El16 igen! Linslusparaden fortsätter. För att något kompensera kommer det också ett foto på Tågabs Rc2 009, inhyrd av BK tåg. Här just anlänt till Gsh med Vänerexpressen sent på kvällen.

Skandiahamnen 23/9. Nä nu.... är det en komplott? Enda trösten är väl att det nu är 2213 återigen, den skitigaste av dom.

Raskt vidare till nästa punkt på programmet, växling med radiostyrd T44 över vägkorsning. Framföraren av loket syns mellan signalerna. Eftersom tågen ibland är långa innebär växlingen ofta att det obemannade loket avläsnar sig en bra bit. Kanske inte så bra men det är nog klokt att hålla korsningen under uppsikt. Detta med tanke på bilisternas uppträdande och givetvis även andra trafikanter. Notera på bilden ovan och nedan att varningsskyltarna för livsfarlig ledning redan är nedkörda/skadade. Jag bara väntar på att nån lastbil skall riva kontaktledningen, det kommer att ske förr eller senare. Korsningen är inte tänkt att byggas bort förrän nån gång runt 2010 i samband med större ombyggnader här ute.

Tillbaka till startsidan.