Bilder från Götet. Juli 2004, nionde delen.

Lilla Edet-banan. En ny fototur gjordes. "Begäret" att fota ett tåg på banan också förstärktes när jag vid ett besök i Lödöse 23/7 fick nedanstående två bilder vid Alvhem när T44 338 precis skall lämna banan med vagnuttagning 76503. Bergslagsbanans spår i förgrunden.

28/7. Väckarklockan beordrades att väcka mig så jag skulle hinna hit i tid. Jag trodde att jag skulle möta tåget någonstans på vägen men jag var så tidig att jag anlände till Lödöse samtidigt med vuten på nordgående. Morgonen var lite dimmig vilket syns på en del bilder.

Lödöse. Mittemot museet vilket kanske framgår av vägskyltarna. Tåget var milt sagt kort, bara en tysk parkopplad Hirrs-vagn.

Lastkajen är det enda som minner om Garns station. Förutom namnet på busshållplatsen då.

Framme i Lilla Edet. Dimman var tätast här.

Tåget/vuten är på väg ut från papperbruksområdet. Till höger en av tankvagnarna som används för vattenglastransporterna från Lödöse, som av platsbrist brukar ställas upp här när dom inte används. Mer om detta nedan. Fast just denna vagnen hade en bromssko ur läge så jag vet inte om den skulle till verkstad först. Den står på det som en gång var den fortsatta banan mot Lilla Edet.

Tåget redo för återfärden på Götaslätten.

Göta passeras.

Vid Glässnäs är stigningen upp från Göta i stort sett avklarad.

Vi har nu kommit till Kärra. Grönskan och blomsterprakten är stor runtom och på banan.

Tåget närmar sig Garns station och dimman har nästan helt försvunnit.

Här rundar tåget kurvan vid Eckerna och närmar sig Lödöse. Ovan och nedan.

Tåget får nu fortsätta utan uppvaktning och jag besöker Askanias lastplats i Lödöse. Byggd för något 10-tal år sen och rymmande 2 boggitankvagnar. Möjligen skulle man kunna få in en tredje vagn med hjälp av ett stort skohorn men det går bara att lasta 2 åt gången. Spåret har växlar och spårspärrar i båda ändar. Askania har en fabrik här som tillverkar vattenglas, en produkt som delvis transporteras ut via järnväg, och som används som bindemedel. Dels används vattenglas av LKAB i gruvan i Kiruna (limma ihop berget?), dels av olika pappersbruk. Bl.a transporteras den på järnväg till Hallstavik pappersbruk. Transporteras även till Lilla Edet men då på gummihjul. Jag pratade lite med försäljningschefen och undrade varför man inte använde järnvägen, men det verkade som om man inte ens tänkt tanken. Jag tycker att det inte hade varit något större problem att ta med sig en vagn när man ändå passerade förbi. Bilden är tagen mot norr.

Tillbaka till startsidan.