Bilder från Götet. Juli 2004, femte delen.

Hamnbanan 20/7. Andra dagen med el. En förmiddagstur avslöjade Rc4 1185 stående med ett tåg på Pölsebo. Det verkade som om det stått där ett tag och eftersom inget hände åkte jag vidare ut mot Skandiahamnen.

När jag kommit dit mötte jag T44 271 som precis avgick med ett sätt Stora-boxar. Strax innan hade samma T44 eller något annat lok anlänt med ett annat sätt Stora-boxar. Det hade säkert kört om 1185 på Pölsebo. Anledningen till att detta stod där och väntade berodde nog på att ankommande spår var upptaget av ett tågsätt som syns till höger.

Efter ett tag dök några växlare upp med T44 369 och började växla undan vagnarna.

Äntligen var spåret ledigt så 1185 kunde köra hit. Fast prövningarna för lokföraren var inte över. Det fanns nämligen ingen växlare som kunda koppla loss honom. Några funderingar inställer sig. Varför stod tågsättet och blockerade inkommande spår? Möjligen var växlarna upptagna med det tidigare nämnda Stora-box-tåget. Men i så fall kunde man väl släppt fram 1185 på ett annat spår? Det finns ju trots allt 7 elektrifierade spår! Från det jag såg det först på Pölsebo tills det kom till Skandiahamnen hade det gått 50 minuter. Kanske finns det någon förklaring men det verkar inte tidseffektivt.

Hoppsan! På reparationsspåret stod en av Transwaggons Habbins med ett hål i sidan. Först trodde jag när jag passerade med bilen att någon tvåbent råtta med konservöppnare varit framme men sen såg jag att vagnen hade varit i närkontakt med annat föremål. Närmare omständigheter inte kända. Skulle passa bra om man tog bort ett "n" ur firmanamnet.

En kvällstur avslöjade detta främmande föremål, Cargonets El16 2216. Lite senare kom T44 373 med mer Stora-boxar.

Tillbaka till startsidan.