Bilder från Götet. Oktober 2003, andra delen.

Torsdag 9/10. Först 2 bilder från Sävenäs. Vid passage utanför upptäckte jag en grönmålad El16 som borde avbildas. Försökte få hjälp med detta via GC:s kontor men där fanns ingen hjälp att få. Det fick bli en bild på långt håll inifrån och en genom staketet. Även TMX 1042 fastnade på ena bilden, 2 nordiska invandrare bredvid varandra.

Marieholmsbron senare på dagen. Efter att ha kollat med sakkunskapen ställde jag mig på pass här för att få lite mer levande bilder. Att fotografera lok på en lokstation är ungefär som att åka på fotosafari till Kolmårdens djurpark för att fota "vilda" djur. Men det var mer än El16 som passerade på den dryga timme jag stod där varav en del visas nedan.

Först i raden 3744 till Strömstad bestående av X14 3240 & X11 3139.

Lite senare kommer T44 386 med tåg 6573 från Stenungsund. Dom har mötts i Ytterby.

Så kommer Rc4 1149 med tankvagnar från Karlstad. Nu är tågnumret 9424 efter vändning i Sävenäs, tidigare var det 9423.

Så är det dags för Rc4 1294 att visa upp sig med 61616, uppsamlingsheatet från Kville till Sävenäs. Dom flesta tågen på hamnbanan är systemtåg som bara byter lok på Kville men det här innehåller div vagnslaster som jag bedömer det. Tankvagnar från Hökebangården och Skarvikshamnen, vagnar från Skandiahamnen och Arendalsvarvet mm. Tåget är som synes nedan ganska långt, loket skymtar som en röd prick långt borta på bilden nedan.

Passar på att påpeka att visst klotter på bron är digitalt borttaget. Klottret verkar trots allt ha minskat i området sen ruinen av Tingstads pappersbruk revs för några år sen. Den låg alldeles utanför till höger på bilden nedan. Huset var en övningsplats för klottrare tydligen och detta spillde ut på omgivningen. Ungefär som måsfåglar m.fl. svärmar runt en öppen soptipp. Fin liknelse förresten, måsar är bra på att smutsa ner med spillningen.

Så blev det broöppning mitt i alltihop. Knappast snabböppning, jag startade en rask promenad från min fotoplats när jag hörde bomfällningen och kom precis lagom för att ta ovanstående bild. Nu är inte bron så böjd när tågen passerar utan sviktar när den lyfts. Först lyfts bron med hjälp av cylindern på bilden nedan innan den vrids runt.

Tycker det är lite lustigt med CE-märkningen. En annan lustighet är att det går att nå maskineriet torrskodd via en betongtunnel under farleden i bakgrunden. Undrar om konstuktören också har läst Enid Blytons böcker i sin ungdom? Där vimlar det nämligen av tunnlar.

Så var dags för huvudpersonen att köra över bron, El16 21. Jag avstår att kommentera ägar/operatörförhållandet.

Efter ett tag kommer så loket tillbaka med sitt långa tågsätt 43514 mot Eskilstuna. Tror jag.

Tillbaka till startsidan.