Bilder från Götet 2003. Ombyggnad Mölnlycke station, sista delen?

Lördag 4/10 fm. Då har tiden kommit för den slutgiltiga utformningen. Arbetet har legat nere ett par månader men nu är det dags.

Utläggning av slipers och räls pågår. Här fanns tidigare en växel men den är redan bortplockad. Ovan och nedan.

I västra änden pågår inläggning av en växel. Som synes med betongslipers. Dom gula tingestarna är nån sorts hydrauliska fötter för att kunna justera växeln i sidled, möjligen också i längsled. Notera växten i kabelrännan. Det finns hål i botten för att kunna dra ut kablar och där hade en hel del sälgar och björkar hunnit slå rot.

Nån km längre österut mot Långenäs pågick samtidigt förstärkning av en bergsskärning. Först borras nån meter långa hål som fylls med betong. Därefter trycks ett kraftigt armeringsjärn in som hjälper till att hålla ev lossnande stenar på plats. För att kunna nå upp har man lastat 2 öppna vagnar med var sin korglift (heter det väl?). Dessutom fanns det också en kompressor till borrmaskinerna. Nedan följer så lite mer närbilder på övriga fordon. Senare på kvällen passerade ekipaget Landvetter österut. Man passade givetvis på att förstärka och skyddsskrota så mycket det gick nu när trafiken var inställd i 2 dagar

DAL 629, tidigare Z67 629.

TMV 2277. Transportmotorvagn skall det tydligen betyda. Kranen var försedd med en skopa.

Till sist T43 DLL 226.

Samma dag på em. Arbetet fortskrider. Spårjustering och makadamutläggning pågår. Makadamtåget drogs av DLL T43 0258B. Enhetlig färgsättning och numrering är tydligen inget för BV.

Vid växeln höll SPR 9045 på med justering. Som synes av bilderna nedan kan stoppningsutrustningen flyttas ut i sidled.

Det fanns givetvis också en ballastplog i arbete, PLB 2469b tror jag den hette.

Söndag 5/10 fm. Allt grovarbete är klart. En ensam grävare utför lite ballastarbeten. Nu skulle tydligen kontroll av signalsystemet mm ske. Som synes av bilden nedan så är stationen byggd för samtidigt infart. Åtminstone i denna änden, i andra änden var inte detta klart. Däremot ligger det 70-växlar på båda håll. Plattformarna är drygt 150 m långa vilket räcker med god råge till dagens trafik. I östra änden skall det tydligen bli bommar igen. Dessa försvann i samma veva som övergången stängdes för biltrafik. 4 halvbommar ligger där och väntar på installation. Låter lite lyxigt för en gång- och cykelbana! Skall bli intressant att se hur det blir. En personlig fundering är varför man inte passade på att bygga en undergång där när man ändå har gjort så mycket arbete på stationen. Plats finnes, möjligen inte pengar.

6/10. Måste ta några bilder när trafiken kommit igång. Nedan X53 3262 med tåg 3456. På bilden syns också plattformarna ligger i en lutning men det skall väl inte innebära något större problem.

Tåg 3457 bestående av X12 3197 med X14 3240 i transport bakom.

Tillbaka till startsidan.