Bilder från Götet. September 2003, fjärde delen.

Olskroksviadukten 25/9. Tillbringade en timme här i väntan på ett speciellt extratåg. Under tiden passerade en del andra tåg som givetvis fotades.

Först i raden Rc6 1411 med Här-och-där-tåg 161. Strax innan hade ett Blue-X-målat lok passerat skjutande en X2-driv framför sig. Ekipaget syns i bakgrunden till höger om skötselhallen. Den påtänkta pangbilden som jag skulle ta när dom passerade råkade bli en kort filmsekvens eftersom kameran var inställd på detta. Kommer möjligen att visas här senare när jag skaffat QuickTime Pro så att jag kan redigera bort slutet på filmsnutten med mina kommentarer.

Lite senare kommer ett Linx-sätt sakta rullande ur skötselhallen med X2 2038 främst.

Tåg 659 från Karlstad anländer med Rc3 1056 som dragare.

Tåg 426 med okänd X2 anländer strax efter.

Så kommer då det förväntade extratåget med Bok- och Biblioteksmässebesökare. Slutstation är Lisebergsstationen, åtminstone för passagerarna. Tåget får gå vidare till Almedal för vändning. Inte så vanligt med passagerartåg över viadukten så detta måste dokumenteras. Dragare är som synes Rc6 1371. Tågsättet är en samling hopplockade delar med en konferensvagn sist, delvis skymd. Trailern nedanför är precis färdiglastad med hjulaxlar. Lite symptomatiskt för dagens järnväg att dessa går på lastbil.

Landvetter 28/9. Första tåget på söndagsmorronen, 3437 bestånde av X11 3141. Egentligen skulle detta blivit en tjusig bild på tåget simmande i och ovanpå dimman men givetvis så hann denna nästan försvinna innan tåget kom. Det hängde på ett par minuter.

Pölsebo 29/9. Avslutar med några bilder härifrån trots att motivet knappast är okänt. Först ett par bilder från Älvsborgsbrons påfart.

T44 385 med eftermiddagens tåg från Arendalsvarvsområdet.

Lite senare kommer 282 med ett annat eftermiddagståg fast nu från Volvo. Först går det en rad med boggievagnar avsedda för tungtransporter, dom har kommit lastade med plåt. En blandning av svenska, tyska och franska vagnar. Den första tror jag är från DB, fast numera står det Railion på dom. Även 6-axliga vagnar förekommer.

I mitten går det normalt Eamo-vagnar lastade med hoppressade kuber av plåtrester. Skall väl till nåt smältverk. Sist kommer det en lång radda med huvvagnar som skall till lastbilshyttstillverkningen i Umeå för påfyllning.

Detta tåg brukar vara väldigt långt, när sista vagnen passerar förbi nedanför mig till vänster syns knappt loket i andra änden ca 800 meter bort.

Pölsebo 30/9. T44 387 kommer med ett containertåg..

Det stannar till ett par minuter för att 272 skall hinna förbi med tankvagnar som skall växlas ner till Skarvikshamnen.

Tillbaka till startsidan.