Bilder från Götet. September 2003, andra delen.

Göteborg-Marieholm 9/9. Vägverket har börjat transportera salt på järnväg till depåerna istället för med lastbilar. Trafiken sköts av Skånetåg med Inlandsbanans fd danska lok och med norska Ros-vagnar. Nordiskt så det förslår. Denna tisdag hade tåget kommit hit för att lastas. Först var jag och kollade läget på förmiddagen och tog nedanstående bild på en del av tåget. Egen gaffeltruck medföres men den användes inte här. För den som inte är hemmastadd i trakterna vill jag bara påpeka att spåren i förgrunden tillhör spårvägen till Angered.

Lite senare på em var jag tillbaka och då höll TMX 1014 och 1016 på med lite växling.

Då växlingen förekom på andra sidan bangården förflyttade jag mig snabbt dit. Ja, så där snabbt gick det inte. Eftersom jag är en förhållandevis laglydig person, som inte korsar spår hur som helst, körde jag runt med bilen, drygt 3 km. Nu var det faktiskt inte så bråttom. Ett större gäng banverkade jobbade febrilt med att sätta upp nya bommar, för dom tidigare hade tydligen varit i närkontakt med tåget lite tidigare. Även lokföraren hjälpte till.

Jag fick inte riktigt klart för mig exakt vad som hade hänt men det kan kvitta. Det är kanske inte så vanligt med bommar för tåget men här behövs dom för att inte bilister skall gena mellan Marieholmsleden (rv45) i bakgrunden och lokalgatan i förgrunden. Under tiden fick tåget med TMX 1014 främst vänta.

Till slut var arbetet klart och tåget kunde försiktigt tassa över vägen. Anläggningen aktiveras för övrigt manuellt med nyckel, inte med spårledningar.

Till slut var hela tåget över och personen i aktern kunde stänga av vägskyddsanläggningen. Sen fortsatte man en bit till på spåret. Anledningen till att man körde just hit kan säkert förklaras med att bakom staketet till höger huserar Akzo Nobel.

Tillbaka till startsidan.