Bilder från Götet. September 2003, första delen.

Västkustbanan 2/9. Syftet med denna utflykt var egentligen att studera en stenvalvbro, men när Västkustbanan går alldeles i närheten så blev det några bilder där också. Först en bild på tåg 3929 till Halmstad draget av ett okänt lok. Banan går här alldeles vid havet så skyddsmuren kan säkert behövas när hala havet stormar. Fotot taget strax norr om Frillesås.

På andra sidan järnvägen åt andra hållet ligger banvaktsstugan Rågelund inbäddad i grönskan.

Skandiahamnen 2/9. Efter utflykten söderut fick hamnbanan ett besök. Här kommer T44 379 med ett tåg till Arendalsområdet. Först går som vanligt 4 vagnar med Maxi-lådor till ICA:s lager. Här har tåget stannat till ett tag. Notera grönskan i spåret. Det syns inte här på bilden men överkanten är helt jämn som om den var välklippt. Kallas för lastprofilsanpassad.

Anledningen till stoppet var att lokpersonalen skulle ta plats längst fram. Här är man redo att korsa böljan den grå. Som synes var tåglängden ansenlig.

Pölsebo 3/9. En liten bildsvit. Först en stilstudie på T44 373 som just passerat Krokängsviadukten.

Lite senare i andra änden av bangården kommer 369 med en radda gasvagnar från Shell och Hökebangården.

Föraren ville gärna vara med på bild också men det var precis att jag hann med. Digitalkamerans akilleshäl är att snabba tagningar inte ingår i dess ordförråd.

Strax efter kommer 385 och stannar till för linjen utåt hamnen var inte klar.

Efter att ha tagit ovanstående bild gick jag ner under viadukten för att få bra bildvinkel för nästa tåg från Skandiahamnen med 385 i förgrunden. Då backade föraren tillbaka en bit till mig, tittade ut genom fönstret och undrade om jag var intresserad av tåg. Lite svårt att neka till det. Så frågade han om jag ville kliva upp i hytten. Jag var lite tveksam först för jag hade ju planerat för en viss bild men ändrade mig snabbt. Föraren ville visa hyttmiljön och den var väl inget vidare. Framför allt var det svårt att fotografera eftersom allt skakade. Vi pratade lite så när det väntade tåget med 373 kom var jag givetvis inte beredd med kameran. Det fick bli en snabbild bakåt.

Nästa bild behövde jag dock inte snabba på med, för naturligtvis var tåget för långt för att få plats. 369 hade inte hunnit fram till Kville med gasvagnarna så 373 snallt fick vänta några minuter. Loket jag var uppe i skulle hämta ståltåget till Avesta och föraren hade ingen lust att vänta i onöden. Faktiskt inte ovanligt att sånt här händer.

Till slut blev linjen klar så jag klättrade ner och loket fortsatte. Efter ett tag kom 369 med Volvotåget.

Så efter en stund förkunnade motorvrålet att ståltåget närmade sig. En sista vink från föraren.

Tillbaka till startsidan.