Bilder från Götet. Augusti 2003, fjärde delen.

Agnesberg 21/8. Lite bilder från växlingen till Skrotfrags område. Det mesta skrotet exporteras med båt men en liten del sänds bl.a. till Avesta och Smedjebacken med tåg. Växling sker måndag och fredag. Det är samma lok som skall hämta vagnar från Eka Chemicals i Bohus som används, så när vagnar hämtas här får dom följa med upp till Bohus.

Nedan har T44 369 anlänt. Normalt frigörs stationen för växling innan loket kommit så det går att köra direkt in till Skrotfrag men idag var GC för tidiga så 3245 stod och väntade på sidospåret.

Efter det att 3245 kört iväg kunde växlingen börja.

Först gick föraren runt med loket och kopplade på vagnarna för att trycka upp dom på huvudspåret, Men sen blev det problem. En lätt uppförsbacke och 5 skrotlastade vagnar blev för mycket för loket och hur mycket än föraren tryckte på radiostyrningens knappar hände det inget. Smutsig räls och regn gjorde nog sitt till.

Men han försvann ner mot loket och till slut började det röra på sig. Han muttrade något om att det inte fanns sand. Vet inte hur han fick fart på sakerna men han sköt nog inte på i alla fall. Nedan har tåget kommit upp sig och skall fortsätta mot Bohus som tåg 6500. Men först fick det gå in på sidospåret för att släppa förbi Linx X2 som stod och väntade vid infartssignalen. Pga strulet hade växlingen dragit ut på tiden.

Lekarekulle 23/8. Dags för första etappen av dubbelspårsbygget Lekarekulle-Frillesås. Trafiken avstängd från 23/8 kl 16.00 till 24/8 16.00 för att en liten bit av det nya uppspåret skulle kopplas in.

Ovan en bild på några arbetsfordon som står och väntar på att göra sitt. Nedan passerar det näst sista tåget på det gamla spåret i form av ET 4305 med tåg 1387.

Agnesberg 25/8. Torsdagens besök fick mig att vilja ta några bilder inne på området också. Ett besök inne på expeditionen resulterade i ett tillstånd och en lånad hjälm. Den här dagen var GC i tid så det blev lite väntetid. Fascinerande att se hur en kran ideligen lassade på skrot på ett transportband och som sedan försvann in i tuggen. Inte ljudlöst precis. Den sväljer allt, från barnvagnar till spårvagnar och bilar. Fast spårvagnarna får nog delas lite först. För några år sen såg jag en samling M25:or från GS som väntade på tuggen. Även några personvagnar från krocken i Lerum skrotades här.

X11 3147 passerar med tåg 3245.

Linx tåg 396 passerar infarten till området draget av Rc6 1399.

Så till slut kommer dagens höjdpunkt, T44 272 med 4 vagnar uppenbarar sig och kör in till uppställningsspåret.

Här håller föraren på med att koppla loss vagnarna. Spårrensningen var så där, alldeles under vänster fotsteg sticker ett armeringsjärn ut. Detta blev överkört av loket och blev lite deformerat. Nedan har föraren kopplat loss och är på väg ut mot huvudspåret igen. Närkontakt med naturen. Slyröjningen är i klass med spårrensningen men det går ju att ta sig fram. Glömde fråga om trädskärmen bara vuxit upp av sig själv eller om den är planterad.

Tillbaka till startsidan.