Bilder från Götet. Augusti 2003, tredje delen.

Skandiahamnen 18/8. På torsdagskvällen 14/8 inträffade en liten kollision mellan ett växlingssätt och en bil på Indiska oceanen. Jo, gatan heter så. Givetvis måste jag dokumentera händelsen fast det mesta var bortröjt redan på fredagen. På bilden nedan skall 369 hämta några vagnar för att växla in till containerterminalen. Till höger 394 som just anlänt från Kville med mer vagnar.

Olyckskorsningen passeras. Eftersom det inte blev några personskador vid kollisionen utgår jag från att växlingspersonalen hann hoppa av, för så här brukar det se ut. Signalerna var i funktion men nog tycker jag att ser rött ut i V-signalen.

Olyckplatsen från en annan vinkel. Skador som jag kunde se var en nedkört grind med staket och en vägsignal.

Lite senare kommer 369 tillbaka med 31 lastade vagnar och passerar här cykelbanan utefter Nordatlanten. Sikten kunde varit bättre.

Skandiahamnen 19/8. Fick lite inspiration av dagen innan och placerade mig nära vägkorsningen med Oljevägen för några bilder. Först en bild på 389 med ett kort tågsätt.

Bara några minuter senare kommer 338 från Arendalsområdet. Tidigare var det nästan bara Maxi-lådor till och från ICA-lagret som transporterades men nu har trafiken ökat med en massa Hbis och liknande.

Så kommer 389 tillbaka med ett långt tåg som mest bestod av biltransportvagnar.

Det var stopp i utfartsdvärgen så jag hann byta fotoställe. Här har det blivit klart så färden kan fortsätta.

385 anländer ensam. En kvart senare skvallrar motordånet nerifrån bangården vad som är på gång, så jag kan lugnt inta en annan fotoposition för en bild på 385 när vägövergången passeras. Ingen brådska, för i kroken hänger 24 tungt lastade vagnar till Avesta. Accelerationen är inte nåt vidare med 2000 ton eller mera där bak och backen gör sitt till.

Tillbaka till startsidan.