Bilder från Götet. Augusti 2003, andra delen.

Bergslagsbanan 7/8. Gjorde en liten tur norrut för att reka fotoplatser mm, men kameran fick givetvis följa med. Första stoppet blev i Agnesberg. Troligen en av Göteborgsområdets tråkigaste stationen, i flera avseenden. I stort sett bara ett huvudspår med mötesspår, inklämt mellan älven, riks45:an och lite industrier mest av typen skrothandlare. Stationshus och banvaktstuga med skräp och skrotbilar runtomkring. Dessutom fullt av träd utefter banan som gör fotograferingen svår. Att stå på mötesspåret för att fotografera passerande tåg uppskattas säkert inte av förarna. Enda ljuspunkten är nog att firman Skrotfrag har spåranslutning för utväxling av "skrotvagnar", men den trafiken hade inte kommit igång efter semestrarna när jag var där.

Tåg 668 till Karlstad passerar draget av Rc6 1393.

Strax efter kommer ett kort tåg med Stora-boxar draget av bl.a. Rc4 1286. Lite för strax för det var 10 minuter för tidigt så jag var inte riktigt beredd. Tågnr 9022.

Fortsatte norrut och stannade till söder om Surte och rekade fotoplatser uppe på en bergssida. Väl nerkommen dyker plötsligt tomtåget med oljevagnar från Karlstad upp över en timme för tidigt. Tågnummer 9423, loknr ej tydbart.

Framme i slutmålet för dagen, Bohus. X53 3262 passerar med tåg 3251. Till vänster T44 358 som kommit upp för att hämta tankvagnar från Eka Chemicals.

En kvart senare kommer combitåget 42551 från Oslo draget av El16 2207. Dragigt var det nog också i hytten eftersom dörren stod öppen. Föraren behövde säkert kylning eftersom solen lyste rätt in i hytten och det var en varm dag.

En bild på samma tåg tagen nedåt Surte. Till höger Ekas område. Normalt är det förenat med stora risker att fotografera här för Jordfallsbron har bara gångbana på norra sidan. Just denna månad håller dock Vägverket på med reparationer på broklaffarna så all trafik över bron är avstängd. Gående och cyklister har fått en liten färja men bilar får antingen köra norrut till Lilla Edet eller söderut till Angeredsbron som skymtar borta i diset. En ordentlig omväg men fotografen tackar och bockar.

Till sist en bild på bangården norrut. 358 står kvar och väntar på att få köra iväg och då som tåg 650,. fast det skall enligt tidtabellen dröja 40 minuter. Det som förvånade mig var att växlarna till bangården till vänster är handmanövrerade, trots att 2 tågpar om dagen lämnar och hämtar vagnar. Måste vara bökigt för förarna eller får dom hjälp måntro.

Boråsbanan 11/8. Svårt att låta bli att visa bilder härifrån, Risbohult mellan Hindås och Härryda.

X53-3 3267 kommer farande i motljusdiset med morrontåget från Växjö, 7320. Nedan några sekunder senare och då är ljuset ett helt annat. Tyvärr blev det nån sekund för sent för kameran hade inte tänkt färdigt när jag ville trycka av, digitalkamerans akilleshäl.

Strax efter kommer X14 1240 med tåg 3431. Tågen har mötts i Härryda. Huset i förgrunden heter Kolarbacken och är enligt säker källa till salu, för den som vill ha ett tågdiggarställe. Drygt en km raksträcka ner mot Rya med fri utsikt från farstun om lite buskar tas bort.

Tillbaka till startsidan