Bilder från Götet. Juli 2003, fjärde delen.

Skandiahamnen 24/7. Några bilder från vardagen. Rälsbyte på spåret mot gamla TOR-terminalen. Här härskar numera bilimportföretag mm. Som synes är kurvradien ganska liten även om telet ljuger lite. Slitaget på ytterrälen är stort.

Bilderna ovan och nedan illustrerar lite av hur jag uppfattar standarden på och hur hamnbanan underhållits. Enkla rälsbefästningar med en stålkil ovan. Nedan varannan sliper av trä resp betong. På den bortre rälen finns ett trasigt sliperfäste och en kil saknas. Man tager vad man haver och köper in det som behövs för stunden och som är billigast. Lappa och laga det allvarligaste och inte så mycket långsiktighet. Fast det har bättrat sig på sista tiden.

Rälsen byttes ända fram till bangården. Här har slipersbefästaren fått avbryta jobbet en stund medans 385 hämtar några vagnar.

Landvetter 30/7. Månadens sista bild. Rm 1257 utgör ensam tåg 6390 från Kalmar i kvällsdiset. Lite underligt för även nu under semestertiden har tåget vanligast haft minst 20 vagnar. Jag utgår från att vagnarna inte lossnat på vägen. :-)

Tillbaka till startsidan.