Bilder från Götet. Juli, tredje delen.

Almedal 16/7. Nån timme vid denna förgreningsstation. Den lågt stående kvällssolen, som dessutom var lätt molnbeslöjad, gjorde inte fotograferingen lätt och bildkvaliteten blev sådär.

X11 3211 passerar som tåg 3076 från Kungsbacka.

Strax efter kommer X11 3141 åt andra hållet. Tågnumret är nu 3079.

Orsaken till min vistelse här har anlänt, T44 394 med tåg 6520 från Varberg. Lokföraren har kopplat loss vagnarna och förbereder sig för rundgång. Tyvärr missade jag ankomsten eftersom det kom lite för tidigt. Spårsystemet till höger ser något märkligt ut. Vissa spår bör nog inte befaras.

Medan jag väntade på att 394 skulle göra rundgång kommer helt oväntat Rapid 2 farande. På väg ner till Halmstad och den väntande STRIX-mätvagnen.

När Rapiden väl passerat kan 394 göra sin rundgång.

Linx-tåg 10492 passerar.

Så kommer då Rm 1258 rullande nedför Kallebäcksbacken med tåg 6390 från Kalmar.

Äntligen är banan fri så 394 kan dra iväg mot Limmared, nu med tågnr 6521.

Partille 17/7. En liten brand kvällen innan i det forna stationshuset skadade en liten del av byggnaden som nu används som restaurang.

Pölsebo 22/7. Vad är nu detta? En ny sorts spårspärr? En signal som i ren protest över att aldrig få göra sitt jobb lagt sig ner? Kanske kan något gummihjulsfordon vara inblandat. Ingen större skada skedd, spåret används inte, har säkert inte använts på 10 år och kommer troligen inte att användas i framtiden heller. Det är lite av en gåta varför det ligger kvar eller varför signalerna finns kvar. En förklaring jag hört är att det är privatägt och ägaren vill ha det kvar. Det torde i så fall vara Statoil.

Tillbaka till startsidan.