Bilder från Götet. Juli 2003. Urspårning Skandiahamnen 2 Juli.

Gjorde en promenad ner till Pölsebo, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Ett ståltåg anlände draget av T44 271. Till höger stod några vagnar uppställda. Efter en stund kom 386 upp från Skarvikshamnen och kopplade till godsvagnarna.

Sen hände ingenting. Lokpersonalen samlades och slöade så jag började fatta att nåt hänt. Jag hämtade bilen och körde utåt Skandiahamnen. Vid korsningen med Oljevägen stod mycket riktigt ett tåg och spärrade framfarten och polis dirigerade trafiken.

En axel ur spår på ett växlingssätt. Enligt en person från GC hade vagnen helt enkelt tryckts ur spår av longitudiella krafter vid inbromsning. Kurvan hjälpte kanske också till. Efteråt upptäckte jag att det precis vid urspårningsstället fanns en rödmarkering. För nån vecka sen var en mätdressin i farten och det var säkert den som markerat nåt spårfel. Undrar om det också kan räknas in som orsak?

Efter ett tag kom ett gäng från Swemaint för att få vagnen i spår igen. Först lossades kopplet och därefter lyftes vagnen med domkrafter bl.a. för att buffertarna gått omlott. Sen gick det rakt åt pipsvängen. I den branta lutningen ner mot Skandiahamnen stod ca 20 vagnar, samtliga obromsade, och drog i den urspårade vagnen. Det som höll emot var nu bara buffertarna. När dessa släppte började vagnarna okontrollerat rulla med den urspårade vagnen släpande sist. Alla stod vi först och bara tittade på hur vagnarna försvann.

Killen till höger lyckades få in en stoppsko framför en vagn vilket nog bromsade framfarten lite. Han till vänster skulle gå ner för att satta en spärrtavla på rälsen men hann inte. Men han hann undan när vagnarna började rulla.

Nån av Swemaintarna sa att "Nu går det åt helvete" men fullt så illa gick det inte. Efter ca 300 meter blev det stopp här. Som tur var rullade vagnarna in på ett tomt spår på bangården. Vad jag kunde se blev det inte så stora ytterligare skador, varken på spår eller vagnar. Fast allt är ju relativt.

Efter ett tag började uppröjningsarbetet. Kopplet som höll den lutande vagnen skars av och sen kunde domkrafterna användas för att få vagnarna i spår igen. Nu var vagnen ordentligt bromsad med klossar.

Skulle tro att det var stopp i 5-6 timmar pga detta. Helt stopp var det inte för banan mot Volvo och mot Arendalsvarvet var öppna för trafik och nedan passerar 394 mot Arendalsvarvet.

Tillbaka till startsidan.