Bilder från Götet. Juni, andra delen.

Landvetter 13/6. Bara en vanlig enkel bild på ett tåg. I detta fall 3457 bestående av X12 3216 och en obekant X11:a.

Landvetter 22/6. Eftersom solen för ovanlighetens skull visade sig tog jag några bilder i kvällsljuset. Först 7384 med X32K 4545 främst som just kommit ut ur underjorden.

Lite senare kommer T44 282 med tåg 6526. Ett sällsynt tåg eftersom det bara går här på söndagar. Det kommer från Limmared och skall till Varberg men får ta vägen förbi här eftersom det är trångt på Viskadalsbanan. Vagnarna efter loket har gått lastade med sand från Varberg till glasbruket i Limmared

På hemvägen en bild på 7386 med X32K 4349 sist. Logiskt sett borde då 4549 gått främst. För den som undrar var bilden ovan på 7384 tagen från den hitersta udden. Tåget befinner sig ungefär på samma ställe. Bilden på T44:an var tagen från den bortre udden. Uddarna har för övrigt fått namnen Lilludden och Storudden inom familjen för att kunna skiljas åt. Vilken som är vilken går nog att se.

Pölsebo 24/6. T44 364 kommer körande med stålpendeln.

Av för mig okänd anledning tvärnitade tåget strax efter bilden togs. Detta på den mest olämpliga platsen pga den kraftiga stigningen och kurvan. Mycket riktigt tog det ett par startförsök och ca 10 minuter innan 364 långsamt segat sig iväg och lämnat linjen fri för 272 att fortsätta ut mot Volvo.

Pölsebo 25/6. Återigen står 272 och väntar med ett tåg. Fast nu är det stålpendeln åt andra hållet lastad med coils som valsats ut av stålämnena ovan. Till vänster på spår 1 står ett vagnssätt med Stora-boxar som väntar på att dras ut till Skandiahamnen för lossning.

Jag trodde att det skulle komma ett tåg utifrån Skandiahamnen men istället kommer 369 med ett tåg från Kville-hållet. Trångt idag. 369 hinnar knappt stanna förrän det får klart och fortsätter. En liten bit bara försen var det stopp vid Hökebangården. Där står det en lång stund innan det fortsätter. Bara nån minut senare får 272 klarsignal och fortsätter också. 369 kan inte ha hunnit fram till Skandiahamnen så det var två tåg ute på samma linje. Nu går det mesta som växlingsrörelser så då är det tillåtet.

Möjligen kommer här orsaken till att det var så bråttom att få bort tågen.En mätdressin uppenbarar sig och fortsätter ner mot Skarvikshamnen. Den kommer strax tillbaka, vänder och fortsättter ut mot Skandiahamnen.

Tillbaka till startsidan.