Maj 2003.

Valborgsmässohelg mm på Boråsbanan. Några bilder tagna mellan regnvädren. Nedan 2 bilder tagna den 30 april som visas här trots rubriken. Man måste väl inte alltid vara så strikt. Överst kommer Rc4 1286 med tomma Volvocontainer på väg till Olofström som tåg 9453. Undre bilden visar samma lok på hemväg efter att ha bytt till ett tåg med lastade container i Alvesta. Tågnummer 9454 och platsen givetvis Landvetter.

2/5. X32K 4343 passerar förbi Landvetters kyrka med tåg 7324.

Lite senare på dagen kommer X52 3261 med tåg 3456 i samma kurva fast fotograferad lite längre bort. Till vänster ligger det som en gång var bostad för den som hade uppsikt över tunnlarna. Berget var av dålig kvalitét så dom fodrade ständig uppsikt.

Tåg 3457 bestående av en X12 och en X11 passerar vägövergången vid Lillhult öster om Härryda. Det slog mig först nu vid studium av bilden att SJ och Västtrafik har olika ändlutning på det svarta fönsterbandet.

X32K 4544 med tåg 7337 vid Risbohult mellan Härryda och Hindås. Eftersom den fortfarande var nerklottrad så har jag fått göra en digital klottersanering. På båda sidor av banan finns här resterna av dom gamla länsgränsskyltarna. Sen skyltarna kom till har gränsen först flyttats och sen upphört men stolparna står kvar.

Gångövergången vid Risbohult. Vad är behörig trafik och vem kollar efterlevnaden långt ute i busken?

3/5. Tillbaka till Landvetter och en experimentbild. Vattensprutet från strömavtagaren och dropparna på trädet till vänster skvallrar om vädertypen. Slutartiden är 1/35 sekund. Då vill det till att tåget rör sig så lite som möjligt. En fördel är då att kunna fotografera rakt framifrån. X32K 4549 och tågnr 7329.

Pölsebo 6/5. En ögonblicksbild. 272 har stått några minuter och väntat på att få fortsätta mot Skandiahamnen. 338 smyger upp bredvid men förarna får knappt tid att prata med varann förrän 272 får klarsignal och kör iväg. Efter några minuter får även 338 kör i signalen och fortsätter, troligen mot Volvo.

Skandiahamnen 7/5. Återigen en bild på 272. Man skulle kunna tro att det var på väg mot Pölsebo som ligger nån km bortom skogen. Men icke, det är ett växeldrag med vagnar från containerlastningen. Dessa är så långa att man får köra ut en bit på linjen.

När väl 272 försvunnit med sina vagnar är det fritt fram för 271 att anlända med ett tåg.

En bild ner mot själva bangården.Till höger 271 med sitt tåg och till vänster 272.

Strax efter kommer 385 med ett gäng vagnar lastade med Maxi-lådor på väg till ICA:s lager på Arendalsvarvsområdet. Personligen brukar jag kalla dom för klotterlådor för det är sällan dom är rena från den sjukdomen. Spåret är det som skymtar till vänster om 271 några bilder ovan.

Några minuter efter kommer det ett ensamt lok rullande genom den högväxta spenaten. Det är 364 men det är inte på väg till Skandiahamnen, vilket den uppmärksamme kan se på växeln.

Och mycket riktigt.Det viker av mot Volvo Torslandaverken.

Här har det precis passerat Sörredsvägen och rullar strax in på fabriksområdet.

Jag åker tillbaka mot Skandiahamnen och placerar mig vid en huvuddvärgsignal på gränsen till Skandiahamnen. Bakom mig ligger spåret mot Volvo.

Efter en tids väntan slår signalen om till kör och efter ytterligare 10 minuter kommer 364 med sitt tåg nere i skärningen.

En avslutande bild på 364 och signalen. Det är kör för växling men stopp för tåg. För att vara en växlingsrörelse är det maffigt. Först 20 parkopplade biltransportvagnar. Efter det 10 franska täckta boggievagnar för plåttransporter och så till sist 5 skrotlastade Eamo(?)-vagnar. 140 axlar och 750-800 meters längd!

Tillbaka till startsidan.