Februari 2003, tredje delen.

Pölsebo 27/2. Återigen en bildserie från denna plats på jorden. I huvudrollen T44 385. Först en bild när loket med vagnar från Skandiahamnen passerar under Oljevägsviadukten. Första vagnen är elektroniskt klottersanerad. Fotoplatsen är något annorlunda eftersom jag står nån meter upp i ett träd på en avbruten stam. Tänk vilka syner lokpersonalen får stå ut med.

Efter att ha ställt av vagnarna går loket ensamt ner till Skarvikshamnen och hämtar 6 lastade tankvagnar. Denna bild var möjlig att ta först efter gren och trädamputation medelst medtagen såg.

Strax efter kommer 369 med ett tåg lastat med Stora-boxar. När man ser denna bild och den första ovan blir åtminstone jag nyfiken på hur man skall kunna klämma in en kontaktledning under viadukten.

När 369 lämnat spåret kan 385 backa ner till Hökebangården för att hämta 3 lastade gastankvagnar. Närmsta vagnen ovan är också elektroniskt klottersanerad.

När 385 kommer tillbaka blir det tvärstopp här. Föraren upptäcker att växeln ligger mot spår 1. Visserligen skall han koppla till vagnarna som står där och väntar men från andra hållet! Så efter en stund backar han tillbaka en bit, växeln läggs om av fjärrtågklareraren och sen är det "bara" att köra framåt igen. Nu får 385 spela en roll som inte är så lämplig, nämligen start i motlut med 9 fullastade tankvagnar i kroken. Dessutom i kurva. Det går segt, segt, segt men långsamt framåt.

Till slut kommer tåget långsamt körande under mig. Jag undrar vad lastbilschauffören tänkte? Först kommer tåget körande, tvärstannar och backar tillbaka. Så när fjtkl frigör växlarna går bommarna upp men ny växelväg läggs direkt så innan bommarna hunnit upp helt går dom ner igen. Sen kommer tåget långsamt segande sig förbi. Han fick stå där cirka 5 minuter. Det skall säkert bli skönt för alla parter när viadukten jag står på blir inkopplad och klar.

Tillbaka till startsidan