Ombyggnad av Mölnlycke station. Del 3. Pingsten 2002

18/5. Ett bedrägligt lugn vilar över arbetsplatsen på lördagsförmiddagen. Allt som kunnat förberedas är utfört och man väntar på att trafiken skall stängas av.

Rc6 1417 passerar med tåg 7324.

Rävlanda 18/5. Trafiken förbi Mölnlycke är avstängd och tågen från och till Borås skall vända i Hindås. Första vändningen blir dock i Rävlanda av omloppsskäl.

X12 3197 anländer från Borås som tåg 3476. Passagerarna som väntar har kommit med buss från Göteborg och mellanliggande stationer.

Passagerarna mot Göteborg har gått över till bussarna och X12:an har sugit rent plattformen på Borås-resenärer. Den återvänder nu som tåg 3473. Starten är myyycket långsam. Bommarna vid vägövergången en bit bort går nämligen inte ner så det blir krypkörning några hundra meter.

Mölnlycke strax efter.Liftmotorvagn 1929 används för arbeten på kontaktledningen. Vägövergången är som synes avstängd. Trots stora skyltar var det många bilister framme och vände.

Mölnlycke 19/5 fm. Arbetet är i full gång. Den nya växeln är inlagd och spårjusteringar pågår.

Makadamtåget dras av DLL 0908D, Siemens G 1206.

Spårriktaren 2048 avvaktar.

Ballastplogen 2496 likaså.

Plogdelen.

Plogning pågår.

Stationsområdet från väster.

Hindås. Längtan att se tåg blev så stark att jag tog en tur till Hindås. X12 3196 står och väntar på passagerarna för att kunna avgå som tåg 3457.

Avgång.

Mölnlycke på em. Spårriktaren jobbar för fullt. Observera att gubbarna som sköter justeringen sitter i hytten undertill under texten "Plasser&Theurer".

Mölnlycke 20/5. Arbetet är klart, det återstår bara lite efterjusteringar. Därav mannen på övergången.

Det spännande ögonblicket, Rc6 1414 med tåg 7331 som första tåg över den längsta provisoriska bron. Här skall det bli vägundergång med gångbanor. Troligen efterlängtad av alla som suttit och väntat vid bommarna. Men det dröjer till nästa år.

Lite senare passerar X12 3197 över den kortare bron. Här skall det bli en gångtunnel så småningom.

Tillbaka till startsidan.