Andra halvan av November.

19/11. Passade på att göra en liten fototur i det fina men kalla vädret. Först lite frossande i SMS-tåg mm vid centralen.

Med Rc6 1370 främst avgår 3296 mot Vänersborg.

Jag förflyttade mig lite för att ta en bild på nästa SMS-tåg genom gluggen under Skansviadukten. Under tiden kommer ett Linx-tåg körande från skötselhallen. Precis när jag skulle ta bilden kom spårvagnen som skymtar till höger förbi. Jag fick vänta med att knäppa och då hade givetvis en stolpe kommit i vägen.

TKAB 17 anländer med tåg 73 från Norrland. Verkar finnas snö däruppe.

Så kommer då det andra SMS-tåget från Vänersborg. Rc6 1356 och 1353 med tåg 3239.

Strax efter avgår detta som tåg 3449 mot Borås, nu över viadukten. Ovan och nedan.

Några minuter senare anländer ET 4337 med tåg 1326.

Skandiahamnen något senare. Passade också på att ta några bilder på hanteringen av stållastade sjöflak. Stålämnerna kommer med båt från England, lastas på tåg för att köras upp till Avesta. Efter valsning till tunnplåt skickas dom tillbaka samma väg. Mest kommar dom i rullar, sk coils. Först lastas vagnarna av med hjälp av kranen nedan. Flaken lastas på truckar som kör undan dom. När vagnarna är avlastade kör truckarna fram flaken med stålämnena som lastas på vagnarna. Man lossar/lossar halva vagnsättet åt gången åt vardera hållet.

Pölsebo 20/11. Bullervallen mellan den kvarliggande bangården och den blivande vägen börjar bli klar. Alldeles nedanför den andra åskådaren finns en djup grop som blivit sen man grävt bort en massa lera som syns till höger. Orsaken var rädsla för att underlaget inte skulle klara vikten av den blivande vägbanken. Återfyllning pågår, en Caterpillar skymtar där nere.

Den sista delen av tåget med dom täckta vagnarna kommer från Skandiahamnen. Efter att ha ställt av dessa vagnar körde loket tillbaka en bit till Hökebangården och hämtade tankvagnarna som kopplades till resten av tåget. Strax efter avgick det mot Kvillebangården, kanske till Sävenäs. Längst ner en telebild för att visa att det finns ett lok där framme. Det är bra med 8 ggr zoom på kameran.

Västkustbanan 27/11. Idag när solen visade sig gjorde jag en tur söderöver för att titta lite på hur långt arbetet på dubbelspåret mellan Lekarekulle och Frillesås kommit. Först gjorde jag ett stopp vid bron över Rolfsån för att ta en experimentbild på Linx X2:a. Egentligen skulle omgivningen varit suddig eftersom jag följde tåget med kameran men slutartiden var för snabb. Det går väl fler tåg. Detta hette 491. Tyvärr blev det lite för mycket solreflexer så den gula färgen på tåget nästan försvann.

Väl nere söder om Lekarekulle tog jag en bild på 5521 när det passerade platsen där det nya dubbelspåret skall svänga av. Det syns att det har regnat i några dagar.

Ungefär i jämnhöjd där jag tog förra bilden står denna krökta stolpe. Kan undra vad som hänt? "Jag sa ju att man inte får luta sig ut!"

En sista bild på arbetsplatsen där ett annat Linx-tåg, 488, passerar norrut. Bilden på 5521 togs strax bortom det vita garaget ovanför övergången. Denna skall flyttas och bli en viadukt ungefär där jag står om jag kan tyda utsättningarna rätt. Dom vita släpen innehåller kalk för grundförbättringar. Hallands lera är ingen lämplig grund så man måste stabilisera denna med kalkpelare. Detta höll man på med till vänster om mig för den nya vägen. Ölmevalla kyrka ligger till höger utanför bilden.

30/11. Uselt fotoväder med fint snöfall och mulet men några bilder blev det. Först X11 3208 med tåg 3444 vid Rya hed väster om Hindås.

Egentligen skulle 3444 ha mött 7329 i Härryda men mötet blev tydligen flyttat till Mölnlycke, så jag fick stå och frysa i 20 minuter extra innan X32K 4545 behagade komma.

En liten förflyttning till Surte för att se Värmlandstrafikens Reginor X53 3284 & 3286 i 665. Först en bild när dom saktar in på sidospåret och sen en när mötande 668 dundrar förbi draget av Rc6 1345.

Tillbaka till startsidan.