Början av Augusti 2002.

Landvetter 5/8. Hade en liten tågfotoorgie med anledning av att normal trafik kom igång efter semestern. Det blev mest diabilder så dom finns på en egen sida. En digitalbild blev det pga dåligt ljusförhållande.

X53 3262 med tåg 3472.

Göteborg-Kungsbacka 7/8. Med anledning av den snara trafikstarten av trippel X11 på sträckan gjordes en utbildningtripp. Jag parkerade mig först på gångbron över stationsområdet i Lindome för att få någon bild.

Först kom ordinarie tåg 3037 bestående av X11 3212. Lustigt utseende med olika fönsterramar.

Så kom då extratåget 23117 bestående av X11 3182, 3143 och 3140. Pga nåt strul kunde inte tåget angöra plattformen utan fick passera på förbigångsspåret. Det stod länge vid infartssignalen men försöken misslyckades.

Likaså blev det stående länge vid infarten till Kungsbacka, tillräckligt länge för att jag skulle hinna in för att kunna ta denna bild när det väl kom igång.

Medan extratåget väntade på att få gå tillbaka, skymtar till vänster, kom ordinarie tåg 1314 in söderifrån bestående av X31K 4322. Lite snack mellan tågpersonalen innan avgång, kanske tom lite för mycket snack.

Jag förflyttade mig lite norrut till Kungsbacka Hede för någon bild. Medan jag väntade kom en arbetsmaskin förbi mot söder.

Så kom då extratåget, nu med nummer 23118.

Landvetter 10/8. Inför Göteborgskalaset förstärks tågen med fler enheter. Här kommer tåg 3476 på lördagen bestående av X12 3196,3216 & 3218.

Skandiahamnen 13/8. Spåret mot Arendalsvarvet har börjat bytas som syns av bilden nedan. Spåret ägs av Göteborgs Kommun, genom Trafikkontoret tror jag.

Bland den kasserade rälsen finns en del från Trelleborg-Rydsgårds järnväg.

T44 373 kom från spåret till Volvo, som syns till vänster, och körde sen ner mot Skandiahamnen.

Bohusbanan 15/8. Förmiddagen användes till en tur norrut. Egentligen för att titta på några stenbroar men det finns ju järnväg också. Stenbron i Jörlanda som fanns när Länstyrelsen inventerade för 20 år sen fanns inte längre så det blev lite tåg istället.

X14 3240 kommer dundrande som tåg 3719 förbi Jörlanda. Undrar om kablarna i förgrunden betyder fjärrstyrning så småningom?

Strax söder därom byter stolparna sida. Noteras kan också banans mjuka svängar både horisontellt och vertikalt.

Lite senare kommer Rc4 1145 med tåg 6572. Tåget är av den korta modellen, 6 vagnar.

Bangården i Stora Höga. Sidospåret är en blandning av nytt och gammalt. Kontaktledning, ganska klen räls utan underläggsplattor spikade i delvis ruttna slipers liggande i makadam. Och kraftigt beväxt. Trots detta farbart, rosten var lite bortsliten. Detta gäller nog inte lastspåret till vänster. Åtminstone måste kabelrännorna bort innan ett ev försök. Ett fallfärdigt skjul står kvar.

Växelklotet till lastspårsväxeln har tappat balansen.

Skandiahamnen 15/8. T44 388 drar ut ett växlingssätt från containerterminalen. Loket? Det finns nånstans i andra änden på tåget, 32 vagnar bort.

Till sist backas tågsättet ner på bangården.

Nästa dag dvs 16/8. 388 växlar in och ut vagnar från terminalen i morgondimman. Det stora fartyget i bakgrunden är Carsten Maersk. Till höger om detta skymtar aktern på isländska Dettifoss.

19/8. Befann mig av en händelse på en bro över hamnbanan och fick en bild på T44 265 när den mullrade upp för stigningen mot Bratteråstunneln med ett tåg till Skandiahamnen. I förgrunden det numera nedlagda stickspåret till Juvelkvarnen, också den nedlagd eller under nedläggning.

Tillbaka till startsidan.