Maj 2002.

Skandiahamnen 13/5. Byte av hjul på godsvagn med hjälp av mobilkran. Kanske enklare än att skicka iväg vagnen till nån verkstad. Dom hade i alla fall tur med vädret.

Dom utbytta hjulaxlarna fick åka lastbil därifrån.

En bit därifrån höll man på att byta en rälsbit efter ett rälsbrott. Gubbarna med bilar inhyrda från Göteborgs spårvägar. Dom flesta spåren på bangården ägs av Trafikkontoret i Göteborg.

14/5. Visade runt Buss-Micke på lite fotoplatser och tog samtidigt några kort. Först Olskroken.

7110 med Rc6 1386 passerar under "skäran" på väg mot Karlstad. 3:e vagnen är en RB4.

Rc2 1103 och Rc4 1142 drar strax efter iväg norrut med tåg 9562 bestående av ungefär 30 vagnar med Storaboxar.

Rc2 1129 med en kompis kommer över Marieholmsbron och försvinner mot Sävenäs eller kanske längre med ett långt tåg. Obekant tågnummer eftersom det inte skall gå några godståg just då.

T44 265 anländer till Skandiahamnen med ett containertåg.

Direkt efter kopplar T44 395 till tåget och växlar in vagnarna till lossningsplatsen.

Kvillebangården 19/5. Det börjar äntligen hända saker med T44 384 som skadades svårt vid kollisionen 28/8. Hytten är avtagen och batterierna urtagna. Alla lösa luckor är också nertagna. Förberedelser för den sista färden kanske?

23/5. Vägen till verkstaden skall börja. Nesligt upplastad på en lastbilstrailer. Man kan lite undra varför inte järnvägen användes men det är kanske lite för krångligt eller så räcker inte lastprofilen till. Bilderna tagna mitt på dagen men själva transporten fick vänta till kvällen.

Strax efter kl 19:00. Eskorterad av mc-poliser ger sig transporten iväg. Några avskedsfoton vid Tingstadsmotet.

Till höger på bron en annan tågfotograf som mött upp. Ovanför honom och Beijerskylten röken från en brinnande gångbro vid Gamlestadstorget.

På väg mot Tingstadstunneln och vidare färd mot Örebro (?). Tack och adjö.

Skandiahamnen 28/5. En växel får lite välbehövligt underhåll. Genom denna växel går all trafik med Stora-boxar och Avestas ståltransporter. Den utbytta växeltungan är ordentligt sliten med stora bitar borta.

Arbetet utförs av personal från Göteborgs spårvägar därför att bangården ägs av Göteborgs hamn.

Under traktorarmen syns arbetare från SRS som håller på med underhåll på Banverkets spår. Banverket har övertagit tågspåren, dvs dom 2 vänstra. Resten tillhör Hamnen.

Pölsebo 30/5. Den nya viadukten över västra änden på bangården börjar se färdig ut. Det skall bli skönt både för bilister och lokförarna när den nuvarande plankorsningen för Karl IX:s väg kan tas bort.

T44 338 anländer med ett långt tåg från Skandiahamnen. Det får vänta ett tag medan några möteståg anländer. Först ett tåg till Volvo som jag inte fick nån bild på.

Sist kommer T44 369 med ett tankvagnståg som kopplas loss. Bangården som delvis är spårsanerad har börjat växa igen. För några tiotal år sen var här fullt av tankvagnar mm.

Tillbaka till startsidan